Thursday, July 19, 2012

~sedikit petua utk org mengandung~

Oleh kerana saya dikelilingi orang2 seperti bapa saya, abang saya, adik saya dan anak2 buah saya yang tidak berpengalaman  di dalam 'bidang' pregnancy and labour, jadi terpaksa la saya mengambil inisiatif untuk mencari ilmu pengetahuan itu dalam buku dan internet. alhamdulillah, saya bertemu laman web yang sangat bermanfaat iaitu Baby Center (versi Malaysia ada, U.S pun ada). tapi oleh sebab, mau online ni leceh sikit bagi saya, maka saya pun membaca la buku2 yang berkaitan dengan mengandung dan bersalin..

buku peneman semasa lapang dan sebelum tidur..
banyak info berguna di dalam buku ni..from pregnancy to labour to baby care...





banyak sangat info berguna yang saya dapat dalam buku ni...betul2 membantu..alhamdulillah, dgn Izin Allah, dengan mengamalkan petua2 dalam buku ini, banyak kelebihannya..antaranya:
1. bacaan hb darah saya skarang adalah 14.6 
2. saya tidak pernah sembelit seperti sebelum ini
3. saya rasa saya sihat :-)

antara petua yang paling saya ingat ialah:
1. untuk penyerapan zat besi yang paling berkesan amalkan minum jus oren atau mkn buah-buahan yang mempunyai vitamin C selepas makan pil zat besi/iron
2. jangan minum teh/nescafe sebab it can interfere with the absorption of iron and other nutriens
3. jangan makan pil zat besi within an hour selepas minum susu bcoz susu can stop the absorption of iron and other nutriens

dengan mengamalkan petua2 ini dan yang lain2 (x larat pla nak sebut smua), alhamdulillah darah ok, kencing ok, tekanan darah ok dan kandungan gula pun ok..Alhamdulillah...


2 comments:

RoSe RaiHaNa said...

yup..masa mule2 preggy dlu xde ilmu..hb turun mse bulan ke 5...turun lg mase bulan ke 6..rupernye jadual pemakanan vitamin salah...nsb baik ketua nurse explain cara btol makan vitamin..bile nk kena mkn iron, bile nk kena mkn calsium, bile nk mkn asid folic//alhamdulillah....hb da naik lps cara da btol...and, alhamdulillah..rose xpnh sembelit spjg hamil:)

J-aziah said...

kena bnyk btanya dan kena bnyk searching info kan..klau x, bnyk la ilmu yg tertinggal. kdg2 ada benda yg org xkan ckp ngan kita kan..ylh, brapa ramai org pregnant kan..klau ada doktor sendiri, xpelah gak..hehe